O Programie
Program Polskich Ram Jakości Staży i Praktyk to pierwsza w Polsce inicjatywa, która ma celu wyznaczanie najwyższych standardów w zakresie realizacji staży i praktyk w firmach. Osią Programu są Polskie Ramy Jakości Staży i Praktyk, czyli zbiór norm i standardów dotyczących realizacji wysokiej jakości programów staży i praktyk w przedsiębiorstwach, wypracowany przy udziale kilkudziesięciu organizacji zrzeszonych w Polskim Stowarzyszeniu Zarządzania Kadrami.Do kogo kierowany jest Program?

Program kierowany jest do pracodawców - firm, które są zainteresowane obiektywną weryfikacją jakości prowadzonych staży i praktyk i otrzymaniem znaku jakości („Staż Wysokiej Jakości”, „Praktyka Wysokiej Jakości” ) oraz do uczniów i studentów poszukujących możliwości rozpoczęcia kariery zawodowej i rozwoju u odpowiedzialnych pracodawców, oferujących wysokiej jakości staże i praktyki.
Misja
Misją Programu jest zwiększenie liczby pracodawców oferujących wysokiej jakości staże i praktyki oraz korzystających z nich uczniów i studentów, poprawa sytuacji młodych ludzi na rynku pracy, zmniejszenie luki kompetencyjnej w przedsiębiorstwach i bardziej efektywna współpraca sektora biznesu z sektorem edukacji.Misja i cele operacyjne Programu Polskich Ram jakości Staży i Praktyk realizowane są poprzez:
- merytoryczną debatę środowiska akademickiego, strony rządkowej oraz przedstawicieli biznesu i wypracowywanie nowych inicjatyw związanych z organizacją wysokiej jakości staży i praktyk,
- wyróżnianie znakiem jakości programów praktyk i staży spełniających najwyższe standardy (znaki „Staż Wysokiej Jakości” i „Praktyka Wysokiej Jakości” )
- motywowanie uczniów i studentów do zdobywania doświadczenia zawodowego poprzez udział w wysokiej jakości stażach i praktykach.
- jedno z najskuteczniejszych narzędzi wspomagających procesy rekrutacyjne,
- sposób na przyciągnięcie do organizacji najlepszych kandydatów, część polityki wyławiania talentów,
- recepta na ograniczenie zjawiska niedopasowania kompetencyjnego oraz niedostosowania kierunków edukacji do potrzeb przedsiębiorstw.
- szansa na nabycie niezbędnych na rynku pracy wiedzy, umiejętności i kompetencji,
- sposób na poznanie oczekiwań i wymagań pracodawców wobec pracowników oraz mechanizmów funkcjonowania rynku pracy,
- okazja do poznania potencjalnego, przyszłego pracodawcy ,
- szansa na budowanie swojej przewagi konkurencyjnej na rynku pracy.
- Program praktyki lub stażu dostępny jest w formie spisanego dokumentu.
- Miejsce pracy praktykanta lub stażysty jest odpowiednio przygotowane.
- Program jest transparentnie komunikowany zdefiniowanej grupie odbiorców.
- Proces rekrutacji do programu jest przeprowadzany rzetelnie.
- Proces adaptacji praktykanta lub stażysty funkcjonuje w formie spisanego dokumentu.
- Między zaangażowanymi w program stronami zostaje zawarta pisemna umowa.
- Program ma zdefiniowane cele edukacyjne.
- Program ma zdefiniowane treści edukacyjne.
- Program ma zdefiniowany zakres obowiązków.
- Opiekunowie lub mentorzy przyszłych praktykantów lub stażystów wyznaczani są na etapie przygotowań do realizacji programu.
- Opiekun lub mentor wprowadza praktykanta lub stażystę w zakres obowiązków oraz zasady i procedury obowiązujące w organizacji.
- Opiekun lub mentor monitoruje realizację przydzielonego w programie zakresu obowiązków oraz celów edukacyjnych.
- Opiekun lub mentor udziela informacji zwrotnej praktykantowi lub stażyście na temat osiąganych wyników i stopnia realizacji zadań.
- Program praktyki lub stażu ma jasno określony czas trwania i nie trwa krócej niż 1 miesiąc i nie dłużej niż 24 miesiące.
- Program trwający 1 miesiąc może być płatny lub bezpłatny.
- Program trwający dłużej niż 1 miesiąc jest obligatoryjnie płatny.
- Podczas trwania programu praktykantowi lub stażyście są zapewnione ogólne ubezpieczenie zdrowotne oraz ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków.
- Po ukończeniu programu praktykant lub stażysta otrzymuje pisemne potwierdzenie jego realizacji opisane językiem efektów uczenia się.
- Pracodawca umożliwia praktykantowi lub stażyście ocenę programu praktyki lub stażu w formie pisemnej.
- wiarygodne potwierdzenie najwyższych standardów organizacji i prowadzenia staży i praktyk,
- stałe monitorowanie jakości oferowanych staży i praktyk,
- możliwość udziału w spotkaniach i debatach dotyczących kluczowych wyzwań i nowych inicjatyw w obszarze staży i praktyk na polskim rynku pracy,
- możliwość szerokiego komunikowania posiadania znaku jakości poprzez kanały komunikacyjne Programu oraz kanały komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej Pracodawcy.
- 1Kontakt mailowy poprzez program@stazeipraktyki.pl
- 2Wypełnienie formularza zgłoszeniowego on line (1 tydzień)
- 3Wypełnienie kwestionariusza on line, dotyczącego sposobu organizacji i prowadzenia stażu/praktyki (2 tygodnie)
- 4Rozmowa z audytorem.
- 5Wywiady audytora ze stażystami/praktykantami oraz opiekunami/mentorami.
- 6Zakończenie certyfikacji.
Z perspektywy pracodawców, wysokiej jakości staże i praktyki to:
Z perspektywy uczniów, studentów i absolwentów wysokiej jakości staże i praktyki to:
Polskie Ramy Jakości Staży i Praktyk

Polskie Ramy Jakości i Praktyk to zbiór zasad i standardów dotyczących organizacji i przeprowadzania staży i praktyk w organizacjach.
Polskie Ramy Jakości staży i Praktyk zostały wypracowane na drodze wieloetapowego procesu, w ramach którego przeprowadzono badania opinii pracodawców i studentów, debaty z pracodawcami, warsztaty tematyczne, konsultacje społeczne, skorzystano również z rekomendacji Komisji Europejskiej, dokumentów opisujących standardy stosowane w obszarze praktyk i staży w innych krajach europejskich oraz najlepszych praktyk firm zrzeszonych w PSZK.
Polskie Ramy Jakości Staży i Praktyk należą do sześciu obszarów tematycznych i stanowią podstawę przeprowadzanego w ramach Programu procesu certyfikacji staży i praktyk, umożliwiającego otrzymanie znaków jakości .
Polskie Ramy Jakości staży i Praktyk zostały wypracowane na drodze wieloetapowego procesu, w ramach którego przeprowadzono badania opinii pracodawców i studentów, debaty z pracodawcami, warsztaty tematyczne, konsultacje społeczne, skorzystano również z rekomendacji Komisji Europejskiej, dokumentów opisujących standardy stosowane w obszarze praktyk i staży w innych krajach europejskich oraz najlepszych praktyk firm zrzeszonych w PSZK.
Polskie Ramy Jakości Staży i Praktyk należą do sześciu obszarów tematycznych i stanowią podstawę przeprowadzanego w ramach Programu procesu certyfikacji staży i praktyk, umożliwiającego otrzymanie znaków jakości .
Przygotowanie do realizacji programu i rekrutacja
Umowa
Walor edukacyjny
Opieka i mentoring
Czas trwania, wynagrodzenie i opieka socjalna
Ocena programu
Znak jakości dla Programów Staży i Praktyk

Organizacje, które prowadzą staże i praktyki spełniające normy określone w Polskich Ramach Jakości Staży i Praktyk, mogą ubiegać się o przyznanie znaku jakości („Staż Wysokiej Jakości”, „Praktyka Wysokiej Jakości”). Znak przyznawany jest na podstawie obiektywnego procesu weryfikacji oferowanych przez firmy staży i praktyk.
Znak Jakości to sygnał dla uczniów, studentów i absolwentów, że uczestnictwo w danym stażu, czy praktyce niesie za sobą wymierne korzyści i jest równoznaczne z faktycznym zdobywaniem cennego doświadczenia zawodowego.
Znak Jakości - korzyści dla Pracodawców:
Pracodawcy - udział w Programie

Aby wziąć udział w Programie Polskich Ram Jakości Staży i Praktyk i ubiegać się o przyznanie znaku jakości dla prowadzonych przez Firmę staży i/lub praktyk lub zdobyć dodatkowe informacje o procesie certyfikacji, należy skontaktować się z zespołem audytorów poprzez adres e-mailowy program@stazeipraktyki.pl
Jak przebiega proces certyfikacji?
Znak jakości przyznawany jest na okres jednego roku. Po upływie 12 miesięcy organizacja przystępuje do procedury przedłużenia znaku jakości, podczas której aktualizowane są informacje o przebiegu staży i praktyk, wdrożonych zmianach i uwzględnionych rekomendacjach oraz analizowane są wyniki badania opinii studentów, którzy wzięli udział w danym stażu/praktyce.
Jak przebiega proces certyfikacji?
Proces certyfikacji trwa maksymalnie 5 tygodni.
Znak jakości przyznawany jest na okres jednego roku. Po upływie 12 miesięcy organizacja przystępuje do procedury przedłużenia znaku jakości, podczas której aktualizowane są informacje o przebiegu staży i praktyk, wdrożonych zmianach i uwzględnionych rekomendacjach oraz analizowane są wyniki badania opinii studentów, którzy wzięli udział w danym stażu/praktyce.