Staż, Praktyki? Staże i Praktyki Wysokiej Jakości

Polskie Ramy Jakości Staży i Praktyk

O Programie

Program Polskich Ram Jakości Staży i Praktyk to pierwsza w Polsce inicjatywa, która ma celu wyznaczanie najwyższych standardów w zakresie realizacji staży i praktyk w firmach. Osią Programu są Polskie Ramy Jakości Staży i Praktyk, czyli zbiór norm i standardów dotyczących realizacji wysokiej jakości programów staży i praktyk w przedsiębiorstwach, wypracowany przy udziale kilkudziesięciu organizacji zrzeszonych w Polskim Stowarzyszeniu Zarządzania Kadrami.

Do kogo kierowany jest Program?

Program kierowany jest do pracodawców - firm, które są zainteresowane obiektywną weryfikacją jakości prowadzonych staży i praktyk i otrzymaniem znaku jakości („Staż Wysokiej Jakości”, „Praktyka Wysokiej Jakości” ) oraz do uczniów i studentów poszukujących możliwości rozpoczęcia kariery zawodowej i rozwoju u odpowiedzialnych pracodawców, oferujących wysokiej jakości staże i praktyki.

 

Misja

Misją Programu jest zwiększenie liczby pracodawców oferujących wysokiej jakości staże i praktyki oraz korzystających z nich uczniów i studentów, poprawa sytuacji młodych ludzi na rynku pracy, zmniejszenie luki kompetencyjnej w przedsiębiorstwach i bardziej efektywna współpraca sektora biznesu z sektorem edukacji.

Misja i cele operacyjne Programu Polskich Ram jakości Staży i Praktyk realizowane są poprzez:

  • merytoryczną debatę środowiska akademickiego, strony rządkowej oraz przedstawicieli biznesu i wypracowywanie nowych inicjatyw związanych z organizacją wysokiej jakości staży i praktyk,
  • wyróżnianie znakiem jakości programów praktyk i staży spełniających najwyższe standardy (znaki „Staż Wysokiej Jakości” i „Praktyka Wysokiej Jakości” )
  • motywowanie uczniów i studentów do zdobywania doświadczenia zawodowego poprzez udział w wysokiej jakości stażach i praktykach.


  • Z perspektywy pracodawców, wysokiej jakości staże i praktyki to:


    • jedno z najskuteczniejszych narzędzi wspomagających procesy rekrutacyjne,
    • sposób na przyciągnięcie do organizacji najlepszych kandydatów, część polityki wyławiania talentów,
    • recepta na ograniczenie zjawiska niedopasowania kompetencyjnego oraz niedostosowania kierunków edukacji do potrzeb przedsiębiorstw.

    Z perspektywy uczniów, studentów i absolwentów wysokiej jakości staże i praktyki to:


    • szansa na nabycie niezbędnych na rynku pracy wiedzy, umiejętności i kompetencji,
    • sposób na poznanie oczekiwań i wymagań pracodawców wobec pracowników oraz mechanizmów funkcjonowania rynku pracy,
    • okazja do poznania potencjalnego, przyszłego pracodawcy ,
    • szansa na budowanie swojej przewagi konkurencyjnej na rynku pracy.

     

    Polskie Ramy Jakości Staży i Praktyk

    Polskie Ramy Jakości i Praktyk to zbiór zasad i standardów dotyczących organizacji i przeprowadzania staży i praktyk w organizacjach.

    Polskie Ramy Jakości staży i Praktyk zostały wypracowane na drodze wieloetapowego procesu, w ramach którego przeprowadzono badania opinii pracodawców i studentów, debaty z pracodawcami, warsztaty tematyczne, konsultacje społeczne, skorzystano również z rekomendacji Komisji Europejskiej, dokumentów opisujących standardy stosowane w obszarze praktyk i staży w innych krajach europejskich oraz najlepszych praktyk firm zrzeszonych w PSZK.

    Polskie Ramy Jakości Staży i Praktyk należą do sześciu obszarów tematycznych i stanowią podstawę przeprowadzanego w ramach Programu procesu certyfikacji staży i praktyk, umożliwiającego otrzymanie znaków jakości .

    Przygotowanie do realizacji programu i rekrutacja

    • Program praktyki lub stażu dostępny jest w formie spisanego dokumentu.
    • Miejsce pracy praktykanta lub stażysty jest odpowiednio przygotowane.
    • Program jest transparentnie komunikowany zdefiniowanej grupie odbiorców.
    • Proces rekrutacji do programu jest przeprowadzany rzetelnie.
    • Proces adaptacji praktykanta lub stażysty funkcjonuje w formie spisanego dokumentu.

    Umowa

    • Między zaangażowanymi w program stronami zostaje zawarta pisemna umowa.

    Walor edukacyjny

    • Program ma zdefiniowane cele edukacyjne.
    • Program ma zdefiniowane treści edukacyjne.
    • Program ma zdefiniowany zakres obowiązków.

    Opieka i mentoring

    • Opiekunowie lub mentorzy przyszłych praktykantów lub stażystów wyznaczani są na etapie przygotowań do realizacji programu.
    • Opiekun lub mentor wprowadza praktykanta lub stażystę w zakres obowiązków oraz zasady i procedury obowiązujące w organizacji.
    • Opiekun lub mentor monitoruje realizację przydzielonego w programie zakresu obowiązków oraz celów edukacyjnych.
    • Opiekun lub mentor udziela informacji zwrotnej praktykantowi lub stażyście na temat osiąganych wyników i stopnia realizacji zadań.

    Czas trwania, wynagrodzenie i opieka socjalna

    • Program praktyki lub stażu ma jasno określony czas trwania i nie trwa krócej niż 1 miesiąc i nie dłużej niż 24 miesiące.
    • Program trwający 1 miesiąc może być płatny lub bezpłatny.
    • Program trwający dłużej niż 1 miesiąc jest obligatoryjnie płatny.
    • Podczas trwania programu praktykantowi lub stażyście są zapewnione ogólne ubezpieczenie zdrowotne oraz ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków.

    Ocena programu

    • Po ukończeniu programu praktykant lub stażysta otrzymuje pisemne potwierdzenie jego realizacji opisane językiem efektów uczenia się.
    • Pracodawca umożliwia praktykantowi lub stażyście ocenę programu praktyki lub stażu w formie pisemnej.

    Znak jakości dla Programów Staży i Praktyk

    Organizacje, które prowadzą staże i praktyki spełniające normy określone w Polskich Ramach Jakości Staży i Praktyk, mogą ubiegać się o przyznanie znaku jakości („Staż Wysokiej Jakości”, „Praktyka Wysokiej Jakości”). Znak przyznawany jest na podstawie obiektywnego procesu weryfikacji oferowanych przez firmy staży i praktyk.

    Znak Jakości to sygnał dla uczniów, studentów i absolwentów, że uczestnictwo w danym stażu, czy praktyce niesie za sobą wymierne korzyści i jest równoznaczne z faktycznym zdobywaniem cennego doświadczenia zawodowego.

    Znak Jakości - korzyści dla Pracodawców:

    • wiarygodne potwierdzenie najwyższych standardów organizacji i prowadzenia staży i praktyk,
    • stałe monitorowanie jakości oferowanych staży i praktyk,
    • możliwość udziału w spotkaniach i debatach dotyczących kluczowych wyzwań i nowych inicjatyw w obszarze staży i praktyk na polskim rynku pracy,
    • możliwość szerokiego komunikowania posiadania znaku jakości poprzez kanały komunikacyjne Programu oraz kanały komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej Pracodawcy.

     



    Pracodawcy - udział w Programie

    Aby wziąć udział w Programie Polskich Ram Jakości Staży i Praktyk i ubiegać się o przyznanie znaku jakości dla prowadzonych przez Firmę staży i/lub praktyk lub zdobyć dodatkowe informacje o procesie certyfikacji, należy skontaktować się z zespołem audytorów poprzez adres e-mailowy program@stazeipraktyki.pl

    Jak przebiega proces certyfikacji?
    Proces certyfikacji trwa maksymalnie 5 tygodni.


    • 1Kontakt mailowy poprzez program@stazeipraktyki.pl
    • 2Wypełnienie formularza zgłoszeniowego on line (1 tydzień)
    • 3Wypełnienie kwestionariusza on line, dotyczącego sposobu organizacji i prowadzenia stażu/praktyki (2 tygodnie)
    • 4Rozmowa z audytorem.
    • 5Wywiady audytora ze stażystami/praktykantami oraz opiekunami/mentorami.
    • 6Zakończenie certyfikacji.

    Znak jakości przyznawany jest na okres jednego roku. Po upływie 12 miesięcy organizacja przystępuje do procedury przedłużenia znaku jakości, podczas której aktualizowane są informacje o przebiegu staży i praktyk, wdrożonych zmianach i uwzględnionych rekomendacjach oraz analizowane są wyniki badania opinii studentów, którzy wzięli udział w danym stażu/praktyce.

Smak Kariery Apetyt na handel